onsdag 21. januar 2015

Kommunikasjonsteori og sosiale medier

Kommunikasjon over sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram og andre. 
Når vi kommuniserer via Facebook, bruker vi emoticons for å vise følelser og våre meninger. Bruken av emoticons er en form for koding under prosessmodellen, det at du ikke kan se personen gjør at emoticons blir en del av kroppsspråket som du må tolke fra den andre personen. På Facebook kan man se eldre ut og yngre ut på bilder, enn i virkeligheten. Du kan opprette en falsk profil om hvilket kjønn, alderen din og hvem du er.
I en tradisjonell kommunikasjon blir meningen du formidler hørt av den andre personen. Dine klær og hvordan du ser ut blir en koding som forteller andre hvem du er som person. Dine meninger blir oppfattet annerledes enn om dere snakker over Facebook, for du viser hva du virkelig liker og snakke om gjennom kroppsspråket ditt. Over Facebook får ikke den andre personen samme inntrykk av hvem du er enn om dere snakker i virkeligheten.
Twitter blir brukt av mange mennesker verden rundt. Det blir lagt ut korte meninger. Disse må vi tolke og budskapet er kort. Dette er et eksempel på den klassiske kommunikasjonsmodellen. Til den korte teksten kan man legge til emoticons. Emoticons blir brukt forskjellig utfra hvor i verden du kommer fra og hvilken kultur bakgrunn du har. I Europa er det vanlig å lage emoticons som :) , i Asia blir andre emoticons brukt som ^_^ det kan bli tolket forskjellig fra hvor i verden dine følgere er fra. Dette er noe vi kan tolke igjennom kulturfiltermodellen.
For at du skal kunne bruke kulturfiltermodellen snakker du i virkeligheten med dine meninger og legge til dine kultur meninger. Meldingen blir oppfattet av en annen person sine kulturfiltre, og ved at du bruker ikke-verbal kommunikasjon og miljøet dere er i.
Instagram er det bare bilder, du kan legge ut hva som helst. Du kan være en annen person enn i virkeligheten. Du er en mer åpen person, fordi du vet at de som liker bildene dine kjenner deg ikke.
Samarbeidet med Anne-Marie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar